BP-bankingfinance.nl » Kuddegedrag op sociale media is een grote valkuil voor crypto-investeerders
Kuddegedrag op sociale media is een grote valkuil voor crypto-investeerders

Kuddegedrag op sociale media is een grote valkuil voor crypto-investeerders

Gemeenschapsgevoel kan grote valkuil zijn voor cryptobelegger

Gemeenschapsgevoel kan grote valkuil zijn voor cryptobelegger

Zelfs ervaren beleggers die al lang actief zijn op de cryptomarkt kunnen misleid worden door cryptomarketing op social media. See the article : 5 interessante Instagram-accounts om te volgen. Fong zei dat hij zich misleid voelde door bepaalde influencers die Celsius op sociale media hadden genoemd, waardoor het project meer geloofwaardigheid kreeg.

“In het begin was ik een beetje sceptisch… als het te mooi is om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk niet. Maar ik dacht: het zijn slimme mensen, ze weten wat ze doen en er zijn geen problemen naar voren gekomen. Dus laten we het proberen ’, zei Fong.

Onderzoek van marketingprofessor Uptal Dhloki van Rice University toont aan dat sociale druk investeerders ertoe kan aanzetten risicovolle beslissingen te nemen waar ze anders voor terugdeinzen.

“Er is vaak het gevoel dat je tot dezelfde groep behoort, terwijl het een zorg is voor mensen die elkaar niet zo goed kennen”, schetste Dhlokia aan Insider. “En dan is er ook nog de overtuiging dat je de steun hebt van een gemeenschap van mensen die je niet eens kent, als er iets misgaat.”

De kosten van dergelijke misplaatste overtuigingen kunnen erg hoog zijn. Cryptobank Celsius moet in totaal 4,7 miljard dollar terugbetalen aan klanten die geld hebben gestort. Dit is een probleem van professionele leningen, maar ook van geld van particuliere klanten die niet meer bij hun vermogen kunnen als Celsius failliet wordt verklaard.

Een studie uit 2021 naar de psychologische motivaties van crypto-investeerders toonde aan dat crypto-investeerders bovengemiddeld worden blootgesteld aan sociale druk. Dit kan al snel leiden tot angst om de boot te missen, of FOMO (fear of missing out).

Uit gegevens van LunarCrush, een onderzoeksbureau dat sociale mediagegevens analyseert, blijkt dat variaties in bitcoin-vermeldingen op sociale media een zeer sterke correlatie vertonen met bitcoin-prijsbewegingen. Bij Ethereum, nummer twee in de cryptomarkt, is dat in mindere mate het geval.

De aantrekkingskracht van crypto op sociale media wordt nog versterkt door de activiteiten van corporate influencers, die de risicoperceptie van mensen sterk kunnen beïnvloeden.

CEO Celsius Mashinsky organiseert een wekelijkse vraag-en-antwoordsessie op YouTube, waar hij herhaaldelijk de veiligheid van leenproducten van cryptobanken benadrukt.

Een ander voorbeeld is Do Kwon, bedenker van het mislukte Terra-project. Kwon is erg populair als mediapersoonlijkheid op Twitter.

CEO’s en oprichters van cryptobedrijven die de status van influencer op sociale media nastreven, kunnen investeerders blind maken voor potentiële investeringsrisico’s, suggereert Cory Klippsten, hoofd van de handelsapplicatie Swan Bitcoin. “Wat je in Celsius ziet, is dat de hele cryptogemeenschap wordt aangemoedigd om de andere kant op te kijken, terwijl er allerlei rode vlaggen verschijnen rond Mashinksy. Crypto-investeerders worden constant misleid om zichzelf te vertellen dat het specifieke project waarin ze investeren is fantastisch.

LEES OOK: El Salvador heeft nog steeds plannen voor een bitcoin-obligatie, zelfs nu het land 50% op zijn crypto-investering heeft verloren

Umami Finance - Volledige uitleg!
See the article :
Steeds meer mensen zien de toekomst in decentrale financiën. In het Engels…

Koen K.