BP-bankingfinance.nl » Interview – Hatu Shiek, CMO van The DAO Maker
Interview - Hatu Shiek, CMO van The DAO Maker

Interview – Hatu Shiek, CMO van The DAO Maker

Zelfs met de turbulentie op de markten in de eerste helft van 2022, blijft de crypto-industrie vol innovatie.

Hoewel de waarderingen misschien wat zijn gedaald, vormt risicokapitaal de kern van veel opwindende projecten om de oude financiële sector – en sectoren daarbuiten – te ontwrichten.

Op zoek naar actueel nieuws, goede tips en marktanalyses?

Schrijf u vandaag nog in voor de Invezz nieuwsbrief.

Vandaag kijken we naar DAO Maker, dat tot doel heeft het durfkapitalisme zelf te innoveren.

Een van de grootste punten van kritiek op VC’s in crypto is dat het elite en ontoegankelijk is. Keer op keer zien we dat VC’s het goed doen, zelfs in gevallen waarin het product of de token dramatisch in waarde daalt. Het is de handel die uiteindelijk de tas in handen heeft terwijl de VC’s hun geld verdienen – toen de alledaagse belegger geen kans had om mee te doen.

Dit is waar DAO Maker om de hoek komt kijken. Een nieuw blockchain-gedomicilieerd project dat tot doel heeft prikkels met VC’s te verduidelijken, de toegang te democratiseren en uiteindelijk een eerlijker systeem voor iedereen te creëren. Het is een behoorlijk fascinerende DeFi-toepassing, dus we hebben enkele vragen voor DAO Maker CMO, Hatu Shiek.

Invezz.com (IZ): Tot ziens Hatu! Bedankt dat je vandaag bij ons bent gekomen. Vertel het ons alsjeblieft Je cryptogeschiedenis en waar het idee voor DAO Maker vandaan kwam.

Hatu Shiek (HS): Hallo! Ik ben Hatu Shiek, CMO en mede-oprichter van DAO Maker. Bedankt voor de uitnodiging.

Oké! Laten we beginnen met mijn opleiding. Kort nadat ik mijn middelbare school had afgerond, verhuisde ik naar de Verenigde Staten voor mijn hogere opleiding om hier betrokken te raken bij de wereldwijde startup-scene. Ik heb Business Finance-concentratie en Mathematical Economics gestudeerd aan de Stony Brook University, New York. Al tijdens mijn studie probeerde ik zoveel mogelijk ondernemersvaardigheden onder de knie te krijgen en tegen de tijd dat ik afstudeerde had ik maar liefst vier eigen bedrijven.

In mijn zoektocht naar ondernemersvaardigheden ontwikkelde ik een liefde voor marketing en strategie. Ik realiseerde me dat ik het leuk vind om verschillende benaderingen van bedrijfsgroei te analyseren en te strategiseren. Dus ging ik verder met het beheren van een districtsbudget van $ 3 miljoen en faciliteerde ik $ 65 miljoen aan ICO-financiering voordat ik bij DAO Maker kwam. Ik heb ook nauw samengewerkt met verschillende op blockchain gebaseerde projecten en tokens om hun marketingstrategieën te beheren.

Als iemand die nauw verbonden is met de startup-ruimte, heb ik de VC-benadering van startups waargenomen en hoe de gecentraliseerde aard van de VC-markt startups in een lastig parket brengt. Gelukkig is dit ook het moment waarop DAO Maker en zijn visie om de VC-markt naar particuliere beleggers te brengen, mijn aandacht trokken. Ik vond het idee leuk en besloot het bedrijf mee op te richten.

IZ: Oké, de visie van DAO Maker is erg interessant. Maar de VC-markt zelf is buitengewoon succesvol. Wat is de behoefte van particuliere beleggers in deze ruimte?

Ja! De VC-markt is en zal altijd behoorlijk succesvol zijn. Alleen al in 2021 gaven VC’s maar liefst $ 621 miljard uit aan startups. Maar de term succes is hier nogal subjectief. De markt lijkt misschien succesvol vanuit het perspectief van de VC’s, maar niet zozeer vanuit het perspectief van de startups. Dit komt omdat VC’s werken met een groei-eerst perspectief en meer gericht zijn op winst dan op het welzijn van startups. En door hun eigen winst na te jagen, duwen ze veel veelbelovende startups in de vergetelheid.

Vanaf het begin staan ​​door VC gesteunde startups onder enorme druk om te vroeg te groeien en te schalen. Ze krijgen niet de tijd om een ​​sterke markt voor zichzelf op te bouwen. En bouwen zonder een goede markt is een recept voor een ramp. De weinige startups die het goed doen, overleven. Alle andere worden ofwel gekocht door de VC’s of geliquideerd. Schattingen suggereren zelfs dat drie van de vier door VC gesteunde startups mislukken.

Dit is de huidige toestand van de VC-markt, en als we doorgaan, blijven we misschien achter met een startup-ruimte die innovatie op een laag pitje zet en zich richt op groei op korte termijn. Om innovatie te laten floreren, moet de markt worden gedemocratiseerd. Met andere woorden, de macht moet uit de handen van VC’s verdwijnen. Dit is alleen mogelijk door de VC-deur te openen voor particuliere beleggers. En dankzij blockchain-technologie is het nu gemakkelijker dan ooit om particuliere beleggers en VC binnen te halen.

IZ: Dat is een geweldig inzicht. Kun je ook delen hoe blockchain-technologie retailbeleggers helpt aan boord en hen matcht met geschikte startups?

De redenering hier is heel eenvoudig. We hebben innovatie nodig om te gedijen, dus de enige manier om vooruit te komen is het democratiseren van de VC-markt. En om de VC-markt te democratiseren, moeten we volledige transparantie, ongeëvenaarde beveiliging en vertrouwenloosheid bereiken, die allemaal alleen mogelijk zijn op de blockchain. Voor startups opent blockchain-technologie de deur naar een wereldwijde investeerderspool en helpt het hun financiering te automatiseren. Het elimineert ook de noodzaak voor tussenpersonen en gecentraliseerde autoriteiten, waardoor ze volledige controle over hun bedrijf hebben.

Voor particuliere investeerders opent blockchain-technologie de VC-markt door middelen te verbinden met miljoenen anderen over de hele wereld om startups te financieren. Zo kunnen beleggers op hun gemak investeren zonder de druk om een ​​enorme hoeveelheid kapitaal voor te schieten. Daarnaast gebruiken we bij DAO Maker het on-chain gedrag van investeerders om ze te matchen met start-ups die passen bij hun voorkeuren en risicobereidheid.

IZ: Kun je ons meer inzicht geven in DAO Maker, zijn visie en hoe het platform de VC-markt democratiseert?

Met DAO Maker hebben we een holistisch platform gebouwd om retailbeleggers aan boord te krijgen en de VC-markt voor hen toegankelijk te maken. Onze visie is om de VC-ruimte te democratiseren en prioriteit te geven aan het welzijn van startups, terwijl retailbeleggers de kans krijgen om te profiteren van hun groei. Met andere woorden, we maken het voor het publiek mogelijk om als VC te participeren. Onze beleggingsproducten zijn ontworpen met de verwachtingen van particuliere beleggers in gedachten. Niettemin is het welzijn van startups ook onze prioriteit, dus particuliere investeerders op ons platform gaan driejarige verbintenissen aan, net als VC’s. Bovendien bieden we geen VC aan, alleen openbare financieringsprogramma’s in een vroeg stadium voor startups. In een zeer korte tijd overtroffen de initiële activa van deze platforms de met durfkapitaal gefinancierde. Zelfs in bearmarkten geven DAO-makers prioriteit aan publieke financiering boven VC-financiering.

IZ: Je visie is erg interessant. De VC-markt is echter inherent een risicovolle ruimte. Hoe denkt u het risico van dergelijke investeringen te verkleinen?

Wanneer miljoenen investeerders middelen bundelen om startups te financieren, wordt het risico gedeeld. Geen enkele belegger neemt de val volledig over. We kunnen dus zeggen dat het risico verbonden aan de VC-markt aanzienlijk wordt verminderd. Maar dat gezegd hebbende, het is altijd riskanter dan elke andere persoonlijke financiële investering. Retailbeleggers zoeken naar gestage inkomensgroei, in tegenstelling tot VC’s, die streven naar het hoogste rendement en voorbereid zijn op verliezen.

Dus als we echt willen dat particuliere beleggers deelnemen aan de VC-markt, moeten we rekening houden met hun wisselende risicobereidheid en verwachte rendementen. Participatiekaders met een laag risico zijn hier de oplossing. Beleggers moeten zo veel of zo weinig mogelijk kunnen investeren. Beleggingsproducten moeten worden ontworpen om het risico te minimaliseren en tegelijkertijd beleggers een stabiel rendement en inkomensgroei te bieden. Ons vlaggenschipproduct Venture Bonds garandeert investeerders bijvoorbeeld een belang van 8 tot 10% met bijna geen bijbehorend risico.

IZ: Tot slot, welk advies zou je retailbeleggers geven die naar de VC-ruimte kijken?

De VC-markt is ongetwijfeld een uitstekende kans voor inkomensgroei die particuliere beleggers al tientallen jaren missen. Stelt u zich eens voor dat u vanaf het begin in Google of Tesla investeert. Ja, het risico was hoog, maar het rendement was nog hoger.

Maar hier, met platforms zoals DAO Maker die in beeld komen, hebben particuliere beleggers de mogelijkheid om te investeren in de Google van morgen, terwijl het bijbehorende risico aanzienlijk wordt verminderd. Het is een win-winsituatie. Dus mijn advies aan particuliere beleggers is om van deze kans te profiteren en te beleggen volgens hun risicobereidheid en verwacht rendement.

Het is nu in hun handen om de VC-markt te helpen democratiseren en tegelijkertijd een deel van de winst mee naar huis te nemen.

Koen K.