BP-bankingfinance.nl » Crypto-advertenties zijn volledig ongereguleerd
Crypto-advertenties zijn volledig ongereguleerd

Crypto-advertenties zijn volledig ongereguleerd

Opeens zie je ze overal: crypto-advertenties. Marketingcampagnes verschijnen langs de snelweg, in treinstations en in het voetbalstadion. Er gelden strikte advertentieregels voor traditioneel beleggen; niet voor cryptovaluta.

Opeens zie je ze overal: crypto-advertenties. Marketingcampagnes verschijnen langs de snelweg, in treinstations en in het voetbalstadion. Er gelden strikte advertentieregels voor traditioneel beleggen; niet voor cryptovaluta.

Het aantal crypto-gerelateerde advertenties is de afgelopen jaren flink toegenomen. Vorig jaar waren er maar liefst 33.000 advertenties voor crypto te zien op radio en televisie, tegen zo’n 5.300 in 2017, meldt NRC. Crypto is in korte tijd een onmisbaar onderdeel geworden van het voetbalstadion. Vrijwel elke grote club in de Eredivisie heeft een sponsorovereenkomst gesloten met een cryptobedrijf.

FC Twente en cryptomunt Floki

FC Twente en cryptomunt Floki

In december 2021 sloot FC Twente een sponsorovereenkomst met de cryptomunt Floki. De zogenaamde ‘memecoin’ is vernoemd naar de hond van Elon Musk. See the article : 1 op 7 Nederlanders bezit cryptomunten: vooral jonge mannen. “Het is bijzonder dat voetbalclubs dit doen, omdat het hun fans in gevaar brengt”, zegt BNR-journalist Aaron Loupatty.

Bij FC Groningen ging al eerder een crypto-sponsordeal mis. Crypto-bedrijf IQONIQ is naar verluidt bezig met het opzetten van een fanplatform voor het voetbalteam. Dit is echter nooit gebeurd en het cryptobedrijf is inmiddels failliet. De voetbalclub laat aan Radar weten dat de deal niets met crypto te maken zou hebben. “Wat we ook hebben geprobeerd duidelijk te maken aan de andere media is dat onze samenwerking is gebaseerd op fan engagement (exclusieve content), gemaakt door het mediateam van FC Groningen en niet op crypto”, aldus een FC-woordvoerder Groningen.

5 Alternatieven voor uw spaargeld
See the article :
Sparen op een spaarrekening, of in een oude sok, is al lang…

Klachten over cryptomunt als partner

Bij de Reclame Code Commissie zijn klachten binnengekomen over een bericht op de website van FC Twente, waarin bekend wordt gemaakt dat Floki de nieuwe partner van de voetbalclub is. Onderdeel van de klacht is dat FC Twente haar fans niet wijst op de risico’s die gepaard gaan met het investeren in cryptomunten. This may interest you : Britse Kanaaleilanden trekken laagbelaste cryptobedrijven aan. De klacht is afgewezen, omdat crypto’s in het algemeen niet als financiële producten of diensten worden beschouwd en daarmee buiten de reikwijdte van de Wet op het financieel toezicht (Wft) en het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten vallen.

Lees hier de schriftelijke reactie van FC Twente

Investeren in cryptocurrency versus traditioneel beleggen
To see also :
Is beleggen in cryptocurrencies hetzelfde als beleggen in aandelen? Kort antwoord: nee.…

Reclames voor crypto niet gebonden aan regels

Reclames voor crypto niet gebonden aan regels

Omdat crypto niet gereguleerd is, hoeven crypto-advertenties niet te voldoen aan de strikte regels die gelden voor beleggingsadvertenties. Zo was de reclamecampagne van de cryptomunt Floki eind vorig jaar te zien op de trams van de RET, GVB en in NS-stations, zonder waarschuwing over de risico’s. On the same subject : Hoe goud beter presteert dan Bitcoin in een recessie. “Ze gebruiken speciale teksten als ‘lose Bitcoin, buy Floki’ en spelen daarmee echt in op het gevoel van angst om te missen’ bij vooral jongeren’, zegt Loupatty.

De RET zegt in een officiële reactie: ‘Wij volgen de Reclame Code Commissie in ons beleid. Daarnaast staan ​​we geen uitingen toe met naaktheid, seks, drugs en – een heel andere categorie – politieke partijen.’

This may interest you :
Hoe gevaarlijk is beleggen? De meest voorkomende risico’s zijn marktrisico, renterisico, kredietrisico,…

Strengere handhaving in andere landen

Strengere handhaving in andere landen

De reclamecampagne voor Floki werd ook vertoond in het Verenigd Koninkrijk. Juist vanwege deze teksten besloot de Britse reclamewaakhond, de Advertising Standards Authority (ASA), dat de campagne werd verboden en moest worden stopgezet.

In Spanje gelden sinds februari 2022 strengere regels voor crypto-advertenties. Advertenties die bedoeld zijn om meer dan 100.000 mensen te bereiken, worden vooraf gecontroleerd door de Comisión Nacional del Mercado de Valores, oftewel de Spaanse Autoriteit voor Financiële Markten (AFM). De publicatie moet minimaal tien dagen van tevoren worden gemeld en als dit niet gebeurt, volgt een boete van maximaal 300.000 euro. Het is ook verplicht om de risico’s van beleggen in cryptocurrency te vermelden. Deze regels gelden ook voor influencers die cryptocurrencies promoten.

Europese regelgeving vanaf 2024

Europese regelgeving vanaf 2024

Vanaf 2024 wordt de Europese regelgeving voor crypto van kracht. Over de precieze details vinden momenteel besprekingen plaats in Brussel. Onderdeel van deze regelgeving zijn de advertentieregels voor crypto. Het ministerie van Financiën laat aan Radar weten dat het wil wachten op deze Europese regelgeving.

“Financiën maakt zich zorgen over de populariteit van crypto’s. Op korte termijn ligt de focus daarom vooral op beter bereikbare groepen zoals jongeren om hen te waarschuwen voor de risico’s van crypto’s. De AFM publiceert waarschuwingen, spreekt influencers, geeft gastcolleges aan jongeren tijdens de geldweek en houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.’

Lees hier de volledige reactie van het Ministerie van Financiën

De AFM laat aan Radar weten dat zij de ontwikkelingen en praktijken in de cryptomarkt actief volgt.

“Het kan per EU-lidstaat verschillen of er wetgeving is ingevoerd die de reclame voor crypto’s aan banden legt, vooruitlopend op de inwerkingtreding van MICA. Dat is ter beoordeling van de wetgever, niet van de AFM.’

Lees hier de volledige reactie van de Autoriteit Financiële Markten

Koen K.